VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE NEBO AUTISMUS?
ROZHODUJÍCÍ NENÍ DIAGNÓZA, ALE VČASNÁ INTERVENCE
APLIKOVANÁ BEHAVIORÁLNÍ ANALÝZA PRO RODIČE I ODBORNÍKY
MÝCH PRVNÍCH 111 SLOV
VÝUKOVÉ KARTY PRO
ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY A POROZUMĚNÍ ŘEČI
SADA 378 KARET
STRUČNĚ O VÝUKOVÝCH KARTÁCH
Připravili jsme pro Vás sadu výukových karet pro rozvoj slovní zásoby a porozumění řeči.
Pro koho jsou karty určené:
-
Batolata a předškoláci
-
Všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, PAS,...)
-
Dospělé se speciálními vzdělávacími potřebami (afázie, mentální retardace, PAS,...)
Karty pomáhají rozvíjet:
-
Pasivní slovní zásobu (porozumění řeči)
-
Aktivní slovní zásobu (pojmenování – takt)
-
Přiřazování (identické, neidentické)
-
Zrakové vnímání
-
Koordinaci oko-ruka
-
Třídění dle kategorií
V čem jsou naše karty jedinečné:
-
Fotografie z českého prostředí
-
Každé slovo minimálně ve třech variantách
-
Odstupňovaná náročnost pozadí (bílé, barevné a v kontextu)
-
Připravené dětským klinickým psychologem, speciálním pedagogem a behaviorálním analytikem
Kde můžete s kartami pracovat:
-
Doma
-
Ve školce či škole
-
V ordinacích logopedů, psychologů a ergoterapeutů
-
Ve speciálně pedagogických centrech (SPC)
-
V ABA centrech
Naše karty jsou:
-
Velké 10,5 x 8 cm
-
Vyrobené z kvalitního papíru (500g/m2)
-
Se zakulacenými rohy pro lepší manipulaci
-
Přední strana chráněná matnou laminátovou folií
-
Zadní strana připravena pro záznam pokroku Vašeho dítěte
ZAČÍNÁME S KARTAMI
Připravili jsme pro Vás řadu postupů, jak s výukovými kartami pracovat, aby se všechny děti naučily něco nového.
Pokud ještě nemáte naši sadu výukových karet, můžete si ji nyní objednat v našem e-shopu.
Chcete-li si osvojit výše uvedené postupy učení pod odborným vedením a naučit se volit správné cíle učení, jste srdečně vítáni v našem kurzu Jak efektivně rozvíjet spolupráci a komunikaci u dětí.
Pokud Vaše dítě ještě ani chvilku neposedí, je pro Vás obtížné dítě zaujmout, navázat s ním spolupráci nebo vybudovat motivaci pro učení, bude pro Vás správnou volbou náš Základní kurz.
SEZNAMTE SE S KARTAMI
1. Moje nové výukové karty
Přišly Vám domů nebo do zaměstnání Vaše nové výukové karty? Pojďme je společně rozbalit a ukázat si, co všechno Vás v krabici čeká. Zkontrolujeme, že vše dorazilo v pořádku a nic Vám nechybí.
Kompletní sada obsahuje:
-
378 výukových karet
-
13 rozdělovačů dle kategorií
-
6 rozdělovačů dle oblasti učení
2. Přední strana karty
Přední stranu karty jsme připravili tak, abyste mohli postupně zvyšovat náročnost učených položek.
-
96 slov ve 3 variantách s odstupňovanou náročností pozadí
-
15 slov v 5 variantách
-
identické dvojice na bílém pozadí pro učení přiřazování stejný ke stejnému
-
neidentické dvojice na bílem pozadí pro učení přiřazování podobných položek
-
bíle pozadí
barevné pozadí
kontext
3. Zadní strana karty
Zadní strana je popisovatelná. Pokud chceme systematicky rozvíjet jednotlivé složky řeči, můžeme na zadní stranu karty zaznamenávat:
-
Výchozí úroveň - slouží k zaznamenání toho, zda dítě dané slovo již umí, nebo ho budeme učit
-
Datum zavedení - zaznamenáme, kdy jsme s učením začali
-
Datum zvládnutí - zaznamenáme, kdy se dítě dané slovo naučilo
Vedením záznamu získáme informace o rychlosti učení.
4. Rozdělovače
Rozdělovače slouží ke snadné orientaci v kompletní sadě výukových karet. Skvěle padnou do originální krabice, a tak se Vám Vaše výukové karty nikdy nepomíchají. Můžete si zvolit rozdělení podle kategorií či oblastí učení.
Každý rozdělovač obsahuje seznam slov z dané kategorie. Můžete si tak zaznamenat, jaká slova z dané kategorie dítě již umí.
-
13 Rozdělovačů dle kategorií
-
6 Rozdělovačů dle oblasti učení
5. Jak si uspořádat výukové karty
Pokud zvolíte uspořádání podle kategorií, připravíte si do krabice zleva dozadu a zprava dozadu dvě řady karet, tak jak Vám přišly zabalené. Mezi ně zařadíte rozdělovače. V každé kategorii tak budete mít přiřazené položky podle číselného uspořádání.
Dále můžete využít rozdělovače na identické a neidentické přiřazování, případně rozdělovače k cílovým a zvládnutým položkám.
VÝUKOVÉ KARTY - ABA (3)
CO MŮŽEME S KARTAMI UČIT
Pro koho je postup vhodný:
-
Malé děti 1-3 let
-
Starší děti s opožděným vývojem řeči
-
Děti, které zatím nevydrží sedět u stolu
-
Děti, které doposud nemají vybudovanou spolupráci
HRA S POŠTOVNÍ SCHRÁNKOU
SHOEBOX
Tuto hru si oblíbilo již mnoho dětí. Je vhodná na seznámení dítěte s učebním materiálem hravou formou.
Zároveň může sloužit jako první postup výuky u malých dětí, případně dětí, u kterých není zatím vybudována spolupráce. Zvládne jej s dítětem dělat i babička nebo paní na hlídání. Mnoho dětí baví vhazovat karty dovnitř „poštovní schránky“ z krabice od bot s prořezaným otvorem, a tak se pro ně učení rychle stane zábavou.
Autorkou této jednoduché vzdělávací hry (v angličtině pod názvem "Shoebox") je behaviorální analytička Dr. Mary Barbara, BCBA.
Opakovaně se nám tato aktivita osvědčuje u většiny dětí, s kterými pracujeme. Tato hra je zaměřená na rozvoj různých složek řeči – nejčastěji opakování po dospělém (echo), pojmenování obrázků (takt) a porozumění řeči (reakce posluchače).
TAHÁK - POSTUP UČENÍ
Pro koho je postup vhodný:
-
Děti, které dokáží alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům
-
Děti, které umí slovem nebo znakem požádat alespoň o 10 položek, kterými mohou být předměty, aktivity, pozornost či pochutiny
POJMENOVÁNÍ (TAKT)
PODSTATNÁ JMÉNA
Pojmenování je označení něčeho, co právě vnímáme našimi smysly - co vidíme, slyšíme, čicháme, chutnáme, hmatáme nebo cítíme z těla.
Pojmenovávání je základním stavebním kamenem konverzace. Pojmenovávat můžeme nejen celé objekty, ale také jejich části (např. toto celé je kočka a tato část je ocas).
Pojmenování můžeme učit s reálnými předměty, ale také s výukovými kartami. Takové učení je efektivní a máme přehled o tom, co dítě již umí.
U dětí s opožděným vývojem řeči, ať už z jakéhokoli důvodu, je v rámci výuky důležitá motivace, dostatek příležitostí k procvičování a správný postup učení. Proto jsou na našich kartách objekty, které jsou u dětí často oblíbené a díky tomu snadno připravíte snadno mnoho příležitostí k učení každý den.
Pro koho je postup vhodný:
-
Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům
-
Výhodou je, pokud dítě již umí pojmenovat ty položky, které chceme naučit vyhledávat v poli karet
UKAZOVÁNÍ V POLI KARET
POROZUMĚNÍ ŘEČI
Jedním z vývojových milníku reakce posluchače i vizuálních dovedností je orientace v poli podnětů. Dítě se učí orientovat zrakem, když má před sebou více podnětů (např. obrázků či předmětů). Pokud máme například na stole obrázky a zeptáme se "Kde je zmrzlina?" dítě správně na obrázek zmrzliny ukáže.
To je důležitá dovednost pro další orientaci nejenom v obrázkové knížce, či psaném textu, ale i přirozeném prostředí dítěte, např. aby si v dětském pokojíčku samostatně našlo hračky, ve skříni oblečení a ve školní tašce správný sešit.
Pro koho je postup vhodný:
-
Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům.
-
Náročnost položek a množství karet ve zrakovém poli volíme vždy individuálně.
PŘIŘAZOVÁNÍ
HLEDÁNÍ STEJNÝCH/PODOBNÝCH OBRÁZKŮ
Základní dovednost zrakového vnímání, kdy dítě sleduje podnět, zrakem hledá mezi několika dalšími podněty stejný/podobný, koordinuje při tom oko a ruku. Rovněž rozvíjí pozornost k detailu, orientaci v poli karet a spolupráci s dospělým.
Dítě si osvojuje základy práce s učebními materiály. Kompletní sada výukových karet je uspořádána tak, abyste mohli ve výuce postupovat od stejných (identických) k podobným (neidentickým) zástupcům daného slova či kategorie s postupně zvyšující se náročností pozadí.
ZÁZNAMOVÉ ARCHY
PRO ODBORNÍKY I RODIČE
Záznamový arch je vhodný nejen pro testování úrovně slovní zásoby, ale také k přehlednému záznamu informací, jaké slova aktuálně učíme a jaká slova se dítě již naučilo.
Usnadněte si práci a stáhněte si naše formuláře.