top of page
N62_4316.jpg

MÝCH PRVNÍCH 111 SLOV

VÝUKOVÉ KARTY PRO
ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY A POROZUMĚNÍ ŘEČI

SADA 378 KARET

ZAČÁTEK STRÁNKY

STRUČNĚ O VÝUKOVÝCH KARTÁCH 

Připravili jsme pro Vás sadu výukových karet pro rozvoj slovní zásoby a porozumění řeči. 
Pro koho jsou karty určené:
  • Batolata a předškoláci​

  • Všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami (opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, PAS,...)

  • Dospělé se speciálními vzdělávacími potřebami (afázie, mentální retardace, PAS,...)

Karty pomáhají rozvíjet:
  • Pasivní slovní zásobu (porozumění řeči)

  • Aktivní slovní zásobu (pojmenování – takt)

  • Přiřazování (identické, neidentické)

  • Zrakové vnímání

  • Koordinaci oko-ruka

  • Třídění dle kategorií

V čem jsou naše karty jedinečné: 
  • Fotografie z českého prostředí 

  • Každé slovo minimálně ve třech variantách 

  • Odstupňovaná náročnost pozadí (bílé, barevné a v kontextu)

  • Připravené dětským klinickým psychologem, speciálním pedagogem a behaviorálním analytikem

 Kde můžete s kartami pracovat: 
  • Doma

  • Ve školce či škole

  • V ordinacích logopedů, psychologů a ergoterapeutů

  • Ve speciálně pedagogických centrech (SPC)

  • V ABA centrech

Naše karty jsou:
  • Velké 10,5 x 8 cm

  • Vyrobené z kvalitního papíru  (500g/m2)

  • Se zakulacenými rohy pro lepší manipulaci

  • Přední strana chráněná matnou laminátovou folií

  • Zadní strana připravena pro záznam pokroku Vašeho dítěte

STRUČNĚ O KARTÁCH
ZAČNÁME S KARTAMI

ZAČÍNÁME S KARTAMI

Připravili jsme pro Vás řadu postupů, jak s výukovými kartami pracovat, aby se všechny děti naučily něco nového.

Pokud ještě nemáte naši sadu výukových karet, můžete si ji nyní objednat v našem e-shopu.

Chcete-li si osvojit výše uvedené postupy učení pod odborným vedením a naučit se volit správné cíle učení, jste srdečně vítáni v našem kurzu Jak efektivně rozvíjet spolupráci a komunikaci u dětí. 

Pokud Vaše dítě ještě ani chvilku neposedí, je pro Vás obtížné dítě zaujmout, navázat s ním spolupráci nebo vybudovat motivaci pro učení, bude pro Vás správnou volbou náš Základní kurz

PŘEHLED
SEZNAMTE SE S KARTAMI

SEZNAMTE SE S KARTAMI

1. Moje nové výukové karty

Přišly Vám domů nebo do zaměstnání Vaše nové výukové karty? Pojďme je společně rozbalit a ukázat si, co všechno Vás v krabici čeká. Zkontrolujeme, že vše dorazilo v pořádku a nic Vám nechybí.

Kompletní sada obsahuje: 

  • 378 výukových karet

  • 13 rozdělovačů dle kategorií

  • 6 rozdělovačů dle oblasti učení

N62_4293.jpg
MOJE NOVÉ KARTY
PŘEDNÍ STRANA

2. Přední strana karty

Přední stranu karty jsme připravili tak, abyste mohli postupně zvyšovat náročnost učených položek.

  • 96 slov ve 3 variantách s odstupňovanou náročností pozadí

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 15 slov v 5 variantách

    • identické dvojice na bílém pozadí pro učení přiřazování stejný ke stejnému

    • neidentické dvojice na bílem pozadí pro učení přiřazování podobných položek

Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.28.53.png

bíle pozadí

Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.29.37.png

barevné pozadí

Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.29.59.png

kontext

Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36.38.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36.38.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36.49.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36.56.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.37.05.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.37.12.png
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.35_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.35_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.35_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-07 v 23.36_edited.jpg
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.00.42.png
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.00.42.png
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.00.55.png
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.01.14.png
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.01.26.png
Snímek obrazovky 2022-07-17 v 13.01.38.png

3. Zadní strana karty

Zadní strana je popisovatelná. Pokud chceme systematicky rozvíjet jednotlivé složky řeči, můžeme na zadní stranu karty zaznamenávat:

  • Výchozí úroveň - slouží k zaznamenání toho, zda dítě dané slovo již umí, nebo ho budeme učit

  • Datum zavedení - zaznamenáme, kdy jsme s učením začali 

  • Datum zvládnutí - zaznamenáme, kdy se dítě dané slovo naučilo  

Vedením záznamu získáme informace o rychlosti učení. ​

4. Rozdělovače

Rozdělovače slouží ke snadné orientaci v kompletní sadě výukových karet. Skvěle padnou do originální krabice, a tak se Vám Vaše výukové karty nikdy nepomíchají. Můžete si zvolit rozdělení podle kategorií či oblastí učení.

Každý rozdělovač obsahuje seznam slov z dané kategorie. Můžete si tak zaznamenat, jaká slova z dané kategorie dítě již umí.

  • 13 Rozdělovačů dle kategorií

  • 6 Rozdělovačů dle oblasti učení 

5. Jak si uspořádat výukové karty

Pokud zvolíte uspořádání podle kategorií, připravíte si do krabice zleva dozadu a zprava dozadu dvě řady karet, tak jak Vám přišly zabalené. Mezi ně zařadíte rozdělovače. V každé kategorii tak budete mít přiřazené položky podle číselného uspořádání.

Dále můžete využít rozdělovače na identické a neidentické přiřazování, případně rozdělovače k cílovým a zvládnutým položkám.

VÝUKOVÉ KARTY - ABA (3)

VÝUKOVÉ KARTY - ABA (3)

Přehrát video
ZADNÍ STRANA
ROZĚLOVAČ
JAK SI USPOŘÁDAT

CO MŮŽEME S KARTAMI UČIT

CO MŮŽEME UČIT
POŠŤÁK
POJMENOVÁNÍ
N62_3961.jpg
Pro koho je postup vhodný:
  • Malé děti 1-3 let

  • Starší děti s opožděným vývojem řeči

  • Děti, které zatím nevydrží sedět u stolu

  • Děti, které doposud nemají vybudovanou spolupráci

HRA S POŠTOVNÍ SCHRÁNKOU
SHOEBOX

Tuto hru si oblíbilo již mnoho dětí. Je vhodná na seznámení dítěte s učebním materiálem hravou formou.

Zároveň může sloužit jako první postup výuky u malých dětí, případně dětí, u kterých není zatím vybudována spolupráce. Zvládne jej s dítětem dělat i babička nebo paní na hlídání. Mnoho dětí baví vhazovat karty dovnitř „poštovní schránky“ z krabice od bot s prořezaným otvorem, a tak se pro ně učení rychle stane zábavou.

 

Autorkou této jednoduché vzdělávací hry (v angličtině pod názvem "Shoebox") je behaviorální analytička Dr. Mary Barbara, BCBA.

 

Opakovaně se nám tato aktivita osvědčuje u většiny dětí, s kterými pracujeme. Tato hra je zaměřená na rozvoj různých složek řeči – nejčastěji opakování po dospělém (echo), pojmenování obrázků (takt) a porozumění řeči (reakce posluchače).

TAHÁK - POSTUP UČENÍ

N62_3773.jpg
Pro koho je postup vhodný:
  • Děti, které dokáží alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům

  • Děti, které umí slovem nebo znakem požádat alespoň o 10 položek, kterými mohou být předměty, aktivity, pozornost či pochutiny

POJMENOVÁNÍ (TAKT)
PODSTATNÁ JMÉNA

Pojmenování je označení něčeho, co právě vnímáme našimi smysly - co vidíme, slyšíme, čicháme, chutnáme, hmatáme nebo cítíme z těla.

Pojmenovávání je základním stavebním kamenem konverzace. Pojmenovávat můžeme nejen celé objekty, ale také jejich části (např. toto celé je kočka a tato část je ocas). 

Pojmenování můžeme učit s reálnými předměty, ale také s výukovými kartami. Takové učení je efektivní a máme přehled o tom, co dítě již umí.

U dětí s opožděným vývojem řeči, ať už z jakéhokoli důvodu, je v rámci výuky důležitá motivace, dostatek příležitostí k procvičování a správný postup učení. Proto jsou na našich kartách objekty, které jsou u dětí často oblíbené a díky tomu snadno připravíte  snadno mnoho příležitostí k učení každý den. 

N62_3855.jpg
Pro koho je postup vhodný:
  • Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům

  • Výhodou je, pokud dítě již umí pojmenovat ty položky, které chceme naučit vyhledávat v poli karet

UKAZOVÁNÍ V POLI KARET
POROZUMĚNÍ ŘEČI

Jedním z vývojových milníku reakce posluchače i vizuálních dovedností je orientace v poli podnětů. Dítě se učí orientovat zrakem, když má před sebou více podnětů (např. obrázků či předmětů). Pokud máme například na stole obrázky a zeptáme se "Kde je zmrzlina?" dítě správně na obrázek zmrzliny ukáže. 

 

To je důležitá dovednost pro další orientaci nejenom v obrázkové knížce, či psaném textu, ale i přirozeném prostředí dítěte, např. aby si v dětském pokojíčku samostatně našlo hračky, ve skříni oblečení a ve školní tašce správný sešit. 

N62_3906.jpg
Pro koho je postup vhodný:
  • Děti, které zvládnou alespoň 5 minut sedět klidně u stolu nebo na koberci a věnovat pozornost výukovým materiálům.

  • Náročnost položek a množství karet ve zrakovém poli volíme vždy individuálně.

PŘIŘAZOVÁNÍ 
HLEDÁNÍ STEJNÝCH/PODOBNÝCH OBRÁZKŮ

Základní dovednost zrakového vnímání, kdy dítě sleduje podnět, zrakem hledá mezi několika dalšími podněty stejný/podobný, koordinuje při tom oko a ruku. Rovněž rozvíjí pozornost k detailu, orientaci v poli karet a spolupráci s dospělým.

Dítě si osvojuje základy práce s učebními materiály. Kompletní sada výukových karet je uspořádána tak, abyste mohli ve výuce postupovat od  stejných (identických) k podobným (neidentickým) zástupcům daného slova či kategorie s postupně zvyšující se náročností pozadí.

PŘIŘAZOVÁNÍ
POROZUMĚNÍ ŘEČI
ZÁZNAMOVÉ ARCHY
KONEC STRÁNKY
bottom of page